Διανύσαμε τις πρώτες μέρες της νέας σχολικής χρονιάς και πολλά νηπιάκια και προνηπιάκια ήρθαν και κάθε φορά έρχονται αντιμέτωπα με το άγχος του αποχωρισμού. Τι είναι αυτό το συναίσθημα;
Παιδιά που για πρώτη φορά περνούν την πόρτα του Νηπιαγωγείου βιώνουν έντονο στρες που τους δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα. Ο φόβος του αγνώστου, ο αποχωρισμός από τους γονείς, η νέα κατάσταση, η απώλεια της αίσθησης της μοναδικότητας που είχε στο σπίτι αποτελούν για το λιλιπούτειο μαθητή πρακτικές και συναισθηματικές δυσκολίες, που σηματοδοτούν το πέρασμά του από το σπίτι στο σχολείο. Και ενώ «κάθε αρχή και δύσκολη», ο χρόνος προσαρμογής κάθε παιδιού στο σχολείο είναι διαφορετικός: από λίγες ώρες μέχρι λίγες εβδομάδες.
Στα πλαίσια τους εκπαιδευτικού προγράμματος που υλοποιήσαμε με στόχο να ενισχύσουμε τα παιδιά στην ομαλή μετάβαση τους απο το σχολείο στο σπίτι και την προσαρμογή τους στο χώρο του σχολείου υλοποίησαμε τις παρακάτω δραστηριότητες
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
Ήρθε η ώρα να γνωριστούμε στην νεα μας παρεα του νηπιαγωγειου και παίξαμε πολλά παιχνίδια όπου οι μαθητές με την βοήθεια της μπάλας έλεγαν τα ονόματά τους

Στο ολοήμερο στο πλαισιο της μετάβασης και της γνωριμίας των παιδιών της τάξης παίξαμε το παιχνίδι με τα ζώα.Διαλεγουμε ένα ζωάκι χορεύουμε στο χώρο κι όταν σταματήσει η μουσική βρίσκουμε το ζευγάρι του .Συστηνομαστε στην τάξη με το ονομά μας .Ετσι ξαναθυμομαστε τα ονόματα των φίλων μας .
Χορέψαμε και αγκαλιαστήκαμε……
Μπήκαμε στο χαρούμενο τρενάκι της τάξης με οδηγό το κάθε παιδι όπου έπρεπε να παρουσιαστει και να μας πει: Είμαι ο,η……….και οδηγ’ω το τρένο της ομάδας.
Τα παιδιά διασκέδασαν πού αυτο το παιχνίδι με την υπόκρουση μουσικής
Ακούστε εδώ την μουσική
Παίξαμε το παιχνίδι του Χαμόγελου…
Καθίσαμε όλοι σε κύκλο με στόχο να πιάσουμε το χαμόγελό του διπλανού μας και να το χαρίσουμε γρήγορα στον επόμενο !
Το χαμόγελό μας δεν έπρεπε να πέσει κάτω.
Οι μαθητές διασκέδασαν πολύ ατο το παιχνίδι
Το φιλάκι στο χέρι
Εμπνευσμένο από το παιδικό παραμύθι ” The Kissing Hand” υλοποίησαμε το“Φιλάκι στο Χέρι”, μια χειροτεχνία μέσω της οποίας ο μαθητής πάντα θα θυμάται ότι οι γονείς είναι νοερά δίπλα του τις ώρες που εκείνος είναι στο σχολείο και οποιαδήποτε στιγμή νιώσει ότι στρεσάρεται ή είναι τσιτωμένο μπορεί να καταφύγει σε αυτή την για να ανακουφιστεί και να χαλαρώσει. Πρόκειται για μια έξυπνη ιδέα που λειτουργεί καταπραϋντικά για τα παιδιά και τα βοηθά να πάρουν με καλό μάτι την ψυχοσυναισθηματική αλλαγή που συντελείται με τη φοίτησή τους στο σχολείο.
Στην δραστηριότητα αυτη ζητήσαμε και την συνεργασία των μαμάδων .Οι μαθητές/τριες αφού πήραν την κατασκευή στοσπίτι διαβάζοντας το ποιήμα στους γονείς τους η μαμά έδωσε και αυτη με την σειρά της το δικό της φιλάκι απο κραγιόν στο χέρι του παιδιού.
Έτσι την άλλη μέρα είχαμε μαζέψει όλα τα φιλάκια στα χεράκια μας και με ενα τρόπο είχαμε την μαμά μας κοντά !
Ο Βατραχούλης ενας φίλος της τάξης ενθουσιάστηκε που είδε τα φιλάκια και ζήτησε και αυτος απο την μαμά του την βατραχίνα να του κάνει το ίδιο !
Ο Βατραχούλης
Την πρώτη εβδομάδα γνωρίσαμε τον Βατραχούλη όπου μας είπε την δική του Ιστορία ”Ο Βατραχούλης πάει για πρώτη φορά στο νηπιαγωγείο”
Είχε και αυτος πολλές δυσκολίες στο να αποχωριστεί την μαμά του αλλα τελικά τα κατάφερε. Έτσι βοήθησε και την μικρή μας Μαρία που είχε δυσκολία στον αποχωρισμό με μια τρυφερή αγκαλιά

Παράλληλα βοήθησε τα παιδιά να μάθουν κάποιες ρουτίνες.
Που κρεμάνε τα μπουφάν τους ..Που τακτοποιούν την τσάντα τους και το παγουρίνο τους….
Και βέβαια παίξαμε μαζί του παιχνίδια όπως το ”Η καρέκλα δίπλα μου είναι αδειανή έλα π.χ Κωνσταντίνε να κάτσουμε μαζί”
Την επόμενη εβδομάδα γνωρίσαμε τον Λάκη τον Αλεπουδάκη.
Την πρώτη ημέρα που ο Λάκης ήρθε στο σχολείο μας , μας έπαιξε στο κουκλοθέατρο την προσωπική του ιστορία .Μαζί με την μαμά του μας είπε την ιστορία του που μπορείτε να δείτε παρακάτω. (Απο το βιβλίο ”Αστέρι και φιλί” της Αναστασίας Ξηρομερίτου

Μετα το τέλος του κουκλοθεάτρου ο Λάκης πήγε στα παιδιά και έπαιξε μαζί τους.Είχε την ιδέα να τους κάνει το δικό του αστεράκι με χρώματα δέρματος
Την επόμενη ημέρα ο Λάκης ήρθε πολύ χαρούμενος στο σχολείο που ξαναείδε τους φίλους του στην τάξη και άρχισε τις καλημέρες….. και ρωτούσε τα ονόματα των μαθητών/τριων.
Καλημέρα !Πως σε λένε φίλε μου ;
Στη συνέχεια σκεφτήκαμε να βοηθήσουμε τον Λάκη να γνωρίσει τα μέρη που μπορεί να παίξει στην τάξη , τις λεγόμενες γωνιές του Νηπιαγωγείου.
Έτσι κάθε παιδί έπαιρνε τον Λάκη , και τον πήγαινε στην γωνιά και του παρουσίαζε τη γωνιά λέγοντάς του τα σωστά λογια. Π.χ εδώ τρώμε πρωϊνό, εδώ είναι η δανειστική βιβλιοθήκη, εδώ είναι οι νερομπογιές που κάνουμε.
Του γνώρισαν τα παιδιά το μέρος που βάζουμε τις τσάντες, το σπιτάκι, το τραπέζι που τρώμε, την βιβλιοθήκη της τάξης, την δανειστική βιβλιοθήκη, τα πάζλ, τον πάγκο εργασίας και τα εργαλεία, εκεί που βάζουμε τις νερομπογιές μας, τα αυτοκινητάκια, τον μαυροπίνακα,το κομπιούτερ, και τα σπιτάκια της Πέππα.
Την τρίτη ημέρα προσπαθήσαμε να θυμηθούμε ποιες γωνιές δείξαμε εχτές στον Λάκη τον Αλεπουδάκο.
Αφού οι μαθητές/τριες ανακάλεσαν αυτά που είχαν γίνει εχτές επιβεβαιώσαμε τι θυμηθήκαμε αλλά και είδαμε τι είχαμε ξεχάσει βλέποντας τις φωτογραφίες που τραβήχτηκαν εχτές από τις γωνιές.
Στη συνέχεια συνενοηθήκαμε να ζωγραφίσουμε τον Λάκη τον Αλεπουδάκο και τους φίλους του σχολείου.
Οι ιδέες ήταν πολλές. Να ζωγραφίσουμε τον Λάκη και εμάς! Να ζωγραφίσουμε τον Λάκη και τον Βατραχούλη !
Έτσι τα παιδιά πραγματοποίησαν τις δικές τους ιδέες με λίγη βοήθεια για τα προνήπια.
Είδαμε πως μπορούμε να σχεδιάσουμε μια αλεπού φέρνοντας κοντά μας τον Λάκη. Η δασκάλα έδινε το σύνθημα , πρώτα τα αυτιά μετα τα πλαινά μάγουλα και ο λαιμός !
Οι προσπάθειες των παιδιών ήταν πολύ καλές και τα αποτελέσματα ωραία !
Στον φίλο μας Αλεπουδάκο του άρεσε πού το νηπιαγωγειο έτσι συννενοήθηκε με την μαμά του να μείνει και στο ολοήμερο πρόγραμμα
Κάναμε θεατρικο παιχνίδι την δραστηριότητα που ο Λάκης πάει για πρώτη φορά σχολείο και φτιάχνει την τσάντα του
.Δεν ξέρει τι πρέπει να πάρει και τα παιδιά τον βοηθούν στο τι πραγματα θα πρέπει να έχει μαζί του από την πρωτη μέρα!!
Ήταν κάτι ανάλογο με αυτά που κι εμείς ζητήσαμε από τα παιδιά την από πρώτη μέρα .Έτσι φτιάχτηκε η τσάντα και επίσης ήλθε στο νηπιαγωγείο το βαρελάκι για μαρκαδόρους καθώς και τα extra ρούχα που μένουν στο σχολείο.Ο φίλος μας ο Φίλιππος εμπνεύστηκε από την ιστορία και την ζωγράφισε με πολύ ωραίο τρόπο.
Με αφορμή ένα φρούτο που δεν γνωρίζαμε τι όνομα του για να μην το αχρηστευσουμε ο πρόβατουλης με την βοήθεια της κυρίας Έλενας έψαξε στο YouTube και το βρήκαν .Μετά ο Πρόβατουλης ο φίλος του αλεπουδακου και του βάτραχουλη που θα είναι όλη την χρονιά στη παρέα μας μας παρουσίασε το φρούτο !! Μάθαμε ότι το λέγαν καραμπόλα.Έχει πρωτόγνωρο σχήμα.Είδαμε βίντεο και είδαμε πως γίνεται χυμός .Κι αναρωτηθηκαμε εάν μπορεί να το μπερδεψουμε με την πορτοκαλάδα γιατί έχουν το ίδιο χρώμα .
Όμως τα παιδιά είπαν ότι η γεύση είναι εντελώς διαφορετική και δεν υπάρχει περίπτωση μπέρδεμα τις.
Έτσι ολοκληρώθηκε αυτο το πρόγραμμα μετάβασης που κράτησε τρεις εβδομάδες
Εμπλοκή γονέων στο πρόγραμμα μετάβασης.
Την εμπλοκή των γονέων στο πρόγραμμα μετάβασης θα την δείτε στο άρθρο ”Ενισχύοντας τις σχέσεις μας”(Σχολείο Οικογένεια)